CB Login

CB Online

Weer terug van een heerlijke zonnige vakantie in Cuba!!

Verslag van Lenie & Richard

Tijd: 16-01 t/m 04-02-2010

Na de voorbereidingen en alles wat we gelezen hebben over Cuba, hebben we dan de reis geboekt.
We hebben de vliegreis, autohuur, transfer vanuit Varadero naar Havanna en de eerste 2 hotelovernachtingen in Havanna geboekt.

Cuba lijkt met een beetje fantasie op een krokodil. Het is een erg arm land, met een grote werkeloosheid. De communistische invloeden zijn overal merkbaar. De gebouwen en huizen zijn in verval en worden mondjesmaat opgeknapt. Er is geen geld voor. Erg jammer, het zijn prachtige gebouwen.
De wegen en bewegwijzering zijn slecht tot erg slecht en op sommige stukken slalom je over de weg om het grootste gat te ontwijken.
Er zijn 2 soorten betaalmiddelen, de peso voor de cubanen en CUC convertibel voor de toeristen. Er wordt overal om geld of om middelen gevraagd aan de toerist. (vooral zeepjes zijn in trek) en we hadden onze voorzorgen al genomen en deze van Nederland meegebracht, zo ook pennen petten, ballonnen,plakplaatjes en schrijfblokjes. (Deze hebben we bij een school afgegeven, waar ze erg blij mee waren)

dag; 1-2-3
We zijn onze reis begonnen op 16-01. Om 11.00u zijn we opgestegen om na 10 uren vliegen om 16.00u. plaatselijke tijd te landen op Varadero in Cuba. Nadat we de koffers hebben opgehaald, werden we direct met de bus richting Havanna vervoerd, en stopten we na 2 uren rijden in het centrum van Havanna voor hotel "Ïnglaterra". Een prachtig coloniaal hotel met veel bedrijvigheid voor de deur.
We hebben overal 2 nachten verbleven (alleen Guantánamo 1 nacht) om daarna weer naar de volgende plaats te rijden en was het weer een verrrassing waar we die nacht weer zouden slapen.

Havanna is de een levendige, kleurrijke hoofdstad van Cuba. De stad bruist van de activiteit en het vermaak. Met zijn vele terrasjes, cafeetjes, (Hemmimgway's stamkroeg) salsa, oude en hééél oude auto's en niet te vergeten de vele kleurrijke en vrolijke mensen. Op iedere hoek van de straat staan mensen die je sigaren proberen te verkopen en natuurlijk zijn wij er ingetrapt, ze kunnen het zo mooi brengen!!!

dag; 4-5
Vlak voor Pinar del Rio stonden we met een kapotte auto. De mensen zijn erg behulpzaam en willen je graag helpen. Totdat ze om zeepjes en toiletartikelen vragen. Hebben ze dit gekregen dan was onze indruk, dan is er ook geen aandacht meer. Het verhuurbedrijf gebeld, die contact opnamen met de garage, zodat we onze reis weer konden vervolgen.
Naar Vinales, een uniek landschap met zijn vele Mogotes (kalksteen formatie) en grotten. Na het levendige Havanna in de stilte van Vinales, een resort geboekt wat prachtig gelegen was. (Rancho San Vincento) Hier was maar voor een nacht plaats en heeft de manager voor ons een ander hotel geboekt voor de volgende 2 nachten. (La Ermita)
Met een gids een bezichtiging gedaan op de tabaksplantage en uitleg gekregen over het wel en wee van de tabakboeren.
In Pinar del Rio een rumfabriekje bezocht met natuurlijk als laatste rum proeven om die hopelijk vervolgens te kopen. (bah wat vies!!) Wat een armoede in deze stad!! Geen fatsoenlijk tentje waar je iets kunt eten.

dag; 6-7
Via de auto pista aangekomen in Playa Largo (varkensbaai) Met een speedboot naar een eiland waar vroeger de indianen hebben geleefd. Onderweg nog een park bezocht met zeeschildpadden en krokodillen. Een huisje geboekt aan zee, heerlijk genoten op het terras en een massage aan het strand.

dag; 8-9
Op weg naar Trinidad, een hele ondernemening voor je op de auto pista bent. Slechte bewegwijzering. (overal in Cuba) Nadat we s'middags aankwamen staan de mensen meteen klaar om je een onderkomen aan te bieden. Terecht gekomen in casa particulara 'Rintintin". Vriendelijke mensen die je het naar de zin willen maken en klaarstaan om je wegwijs te maken in de stad. De binnenstad van Trinidad is gerestaureerd met de orginele keien tot en met details als de straatlantaarns en zijn pastelkleurige huizen, ziet er alles vrolijk uit.
Bekend bij de toerist zijn de trappen van Trinidad, die s' avonds vol zitten met mensen om te luisteren naar en dansen op de muziek die duurt tot in de late uurtjes.

dag; 10-11
Vanmorgen al vroeg vertrokken over de auto pista via Sancti Spiritu, Ciego de Avila naar Camaqüey. Deze stad is door Unesco uitgeroepen tot werelderfgoed. Het is de hoofdstad van Cuba's grootste provincie. Het stratennetwerk lijkt op een doolhof, waarin vroeger de bewoners konden ontvluchten aan de piraten. Wij hebben ons door een fietstaxi naar het hotel laten brengen, de heren zijn er met de auto achteraan gereden. Met de fietstaxi een tour door de stad gemaakt naar leuke pleintjes en bezienswaardigheden. Een erg mooie stad en de eerste stad waar de mensen je niet aanspreken voor een overnachting of mensen die je om een gunst vragen.

dag; 12
Na het mooie Camaqüey, een rit voor de boeg van ongeveer 400km. naar Guantánamo, bekend om de Amerikaanse marinebasis. In het gelijknamige hotel geboekt, wat 3x niks was.
Eten erg slecht, s'morgens geen warm water, ontbijt la,la.

dag; 13-14
Na 1 nacht in Guantánamo (nog gevraagd of we op de basis een kijkje mochten nemen, maar nee) 150 km langs een prachtige kuststrook en een prachtige bergpas, met een redelijk begaanbare weg, naar Baracoa gereden. Een hotel geboekt "El Castillo', op een hoogte, zodat je uitzicht hebt over de stad en zee.
s'Middags het stadje ingeweest (65.000 inw.) Wat een armoede!! Baracoa is bekend van koffie , cacao en bananen, en voorziet heel Cuba van deze producten. Voor de volgende dag hebben we een gids geboekt en zijn we in een natuurpark geweest "Finca La Esperanca". De voorloper van het regenwoud. Uitleg gehad van alles wat groeit, bloeit en leeft. Een bezoek gebracht aan een bewoner in het park en geproefd van de plaatselijke lekkernijen, chocolade drank en een koek gemaakt van cacao, amandelen en suiker. (Erg lekker mmmm)

dag; 15-16-17-18
s' Morgens vertrokken vanuit Baracoa naar Moa. Een rit van 40 km. waar we 3 uren over gereden hebben, zo slecht was het wegdek. Maar..... door een prachtig natuurgebied "Parque National Alejandro de Humbold". Met een totale opp. van 71.140 ha.en sinds 2001 wereldcultuur erfgoed van de UNESCO. Vanuit Moa werd de weg iets beter en kwamen we uiteindelijk om 14.00u aan in Guardalavaca, een kustgebied vlakbij Holguin, alwaar we na enig zoeken een paradijsje hebben geboekt aan zee "Villa Don Lino". Hier hebben we de laatste dagen vertoefd en genoten van zee, zon, cuba libre, mogito en veel lezen. De voorlaatste dag nog naar een dolfijnen schow geweest om de volgende dag het koffer in te pakken en weer richting Nederland te vertrekken via een tussenstop van 1 uur in Cancun (Mexico) om op 04-02-2010 om 11.30u te landen op Schiphol.

We hebben mooie dingen gedaan, gezien en beleefd. Het is een bijzonder land!!!!!!!!!!!!!!